دکترنوروزیان

چربی مو روشهای درمان موی چرب

چربی مو روشهای درمان موی چرب

چربی مو روشهای درمان موی چرب

علت های اصلی چرب شدن مویی سر و راههای کاهش آن

چرب شدن موی سر از مشکلاتی است که به دلیل تاثیر در ظاهر افراد می تواند باعث عدم اعتماد به نفس شود اما با آگاهی از دلایل و روش های ساده درمانی

 می توان این مشکل را رفع کرد.

علت و راه حل چرب شدن موی سر

حالت دادن و آرایش مو همیشه از دغدغه افرادی است که موی چرب دارند اگر شما نیز این مشکل را دارید بهتر است با رعایت نکات ارائه شده در این بخش از سلامت پوست و مو .چرب شدن سریع مو را به تعویق انداخته و از موهای خود مراقبت کنید.

چربی مو روشهای درمان موی چرب

دلایل چرب شدن موی سر چیست؟

تمام آنچه علت چرب شدن موهای سر است این شرایط می تواند دلایل متعدد داشته باشد. بعضی از علل ممکن است عادت های شیوه زندگی ما را شامل شوند،که می توانید به راحتی از آنها اجتناب کنید، گرچه عللی وجود دارد که نمی توان از آنها اجتناب کرد. بالاتر از همه علت اصلی تولید بیش از حد سبوم است. عوامل موثر بر تولید چربی پوست برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

اگر شما به وضوح دلیل اصلی را درک کنید راه حل های بسیار سریع و آسان برای آن پیدا خواهید کرد.

درماتیت سیبرئیک

یک نوع درماتیت مزمن به نامه درماتیت سیبرئیک می تواند ترشح غدد چربی را افزایش دهد به مرور زمان این امر سبب ایجاد چربی و پوستی مرده و در نتیجه قرمز شدن و خارش پوست سر و نازک شدن آن می شود این شرایط تنها در ۴% موارد اتفاق می افتد و خیلی شایع نیست یک شکل شایعتر درماتیت سیبرئیک، ایجاد شوره استکه تقریبا در ۵۰% از موارد اتفاق می افتد هرچند علائم و شدت هر یک از دو مورد بالا تفاوت دارد، اما دلیل هر دو آنها یک چیز بوده و آن قارچ مالاسزیا،

برهم زننده تعادل طبیعی پوست سر می باشد

این بیماری شایع پوست شناخته شده است که بر بسیاری از افراد تاثیر می گذارد. ممکن است در دوران کودکی شروع شود.به شکل زرد، یا قرمز، همراه با خارش، و تکه های پوست بروز میکند . معمولا در پوست سر، صورت و گردن در میان سایر قسمت های بدن که دارای فولیکول های مو و غدد سباسه است ،رخ می دهد

چربی مو روشهای درمان موی چرب

درمان چربی موی سر

علت اصلی چرب شدن موی سر تولید بیش از حد سبوم نوع و جنس موی شما، نوع مویی که دارید نیز می تواند آسیب پذیری خود را نسبت به این مشکل تعیین کند.

اگر موهای خوب دارید باید بدانید که شما هم مستعد ابتلا به این مشکل هستید. موهای ضخیم و فر دار، ریشه های چرب تری دارند. به یاد داشته باشید که موی فر از حرکت سبوم جلوگیری می کند و موجب چرب شدن ریشه مو می شود.  افرادی که دارای موهای ضخیم تر هستند، فولیکول های زیادی دارند و فولیکول بیشتر، غدد سباسه بیشتر و در نتیجه تولید چربی بیشتر می شود.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادلی هورمون ها میتواند موجب تولید بیش از حد چربی شود این هورمون آندروژن نام دارد، و  تولید سبوم را کنترل می کند بنابراین هر گونه عدم تعادل در سطح این هورمون می تواند منجر به تولید بیش از حد چربی پوست شود به خصوص در پوست سر عدم توازن هورمونی در سن بلوغ یا در نوجوانان شایع تر است به خصوص در پسران که به این هورمون نیاز بیشتری دارند. اگر چه چربی پوست سر منجر به بروز علائم بیشتر در مردان نسبت به زنان می شود، در دوران حاملگی و یائسگی نیز می تواند اثر منفی داشته باشد و همچنین با مشکلات تیروئید مرتبط باشد

چربی مو روشهای درمان موی چرب

رژیم غذایی نامناسب برای چربی مو

 

تغذیه نامناسب باعث چرب شدن موی سربسیاری از شرایط از جمله موهای چرب به دلیل داشتن رژیم غذایی نامناسب است. غدد سباسه روغن بیشتری تولید میکنند و پوست سر را چرب می کنند یک رژیم غذایی مناسب باید شامل غذاهای حاوی ویتامین B و E و روی باشد. بسیاری از مردم فکر می کنند که به دلیل چربی زیاد مو، نباید چربی بخورند که باوری اشتباه است به یاد داشته باشید که موهای چرب نیز نیاز به برخی از چربی ها دارند فقط چربی های اشباع شده و چربی های ترانس است که برای پوست و کل بدن مضر است.

 همانطور که می توانید حدس بزنید، غذایی که میخورید تأثیر مستقیم و مهمی بر سلامت پوست سر دارد. به همین دلیل است که رژیم غذایی برای کسانی که قصد توقف ریزش مو و رشد مجدد موهای خود را دارند از اهمیت بسزایی برخوردار است. رژیم های غذایی چرب قطعاً ترشح غدد چربی را افزایش می دهد. این امر می تواند جریان خون را در سر محدود کرده و منافذ پوست سر را ببندد. تغییرات آب و هوایی محیط زیست نیز عملا با پوست سر چرب مرتبط است.

 اعتقاد بر این است که رطوبت، موجب تولید چربی بیشتر پوست سر می شود آب و هوای تابستان همچنین می تواند مشکل دیگری را نیز به همراه داشته باشد، افزایش دما در طول تابستان منجر به افزایش عرق می شود که با ترکیب روغن پوست سر، منجر به موهای بسیار چرب می شود.

 مصرف اشتباه محصولات مراقبت از مو و کاربرد بیش از حد استفاده اشتباه از مواد مراقبت مو می تواند موجب به رشته های براق در پوست سر شود به عنوان مثال: انتخاب شامپو اشتباه ممکن است با ترشح تومور پوستی به پوست شما آسیب برساند. همیشه اطمینان حاصل کنید که شامپوهای مربوط به نوع مو و پوستتان را انتخاب کنید.

چربی مو روشهای درمان موی چرب

استرس و افسردگی موجب چرب پوست سر می شود

استرس موجب چرب شدن پوست سر می شود استرس و افسردگی ،تاثیر به سزایی بر روی پوست بدن دارد و موجب بیماری های پوستی می شود، استرس معمولا بر عملکرد هورمون ها تاثیر می گذارد و پوست سر شما را چرب تر می کند. این ممکن است باعث افزایش سطح برخی از هورمون ها شود و در نتیجه میزان ترشح غدد چربی نیز بیشتر می شود. دست زدن زیاد به موی سردست نیز روغن تولید می کند و هنگامی که موهای سر خود را مکرر لمس میکنید، ممکن است میزان چربی را افزایش دهید.

نرم کننده بیش از حد استفاده بیش از حد نرم کننده، همچنین می تواند این مشکل را ایجاد کند استفاده از نرم کننده قوی و شستشوی نامناسب آن موجب چربی پوست می شود. شانه زدن بیش از حد اگر مو را بیش از حد شانه بزنید، این امر همچنین می تواند منجر به چرب شدن مو شود. داشتن پوست چرب افرادی که دارای پوست های چرب طبیعی هستند نیز مستعد ابتلا به این تهدید اند.

اعتقاد بر این است که اگر یک پوست به طور طبیعی چرب باشد به دلیل این است که سیستم طبیعی بدن تولید چربی بیش از حد را ایجاد می کند آسیب پذیر است اگر شما مشکو ک هستید که پوستتان چرب است، باید از متخصص پوست خود برای مشاوره بیشتر در مورد چگونگی مدیریت اختلالات چربی استفاده کنید. خواص ژنتیکی این مشکل همچنین می تواند علت ژنتیکی داشته باشد. این بدان معنی است که وقتی والدین شما موهای چرب داشته باشند، احتمالا همینطور هم خواهد بود.

چربی مو روشهای درمان موی چرب

راه حل های طبیعی و گیاهی برای کاهش و کنترل چربی مو ی سر

1- جوش شیرین را با 3 لیوان آب مخلوط کنید و خمیری آماده کرده و آن را روی موهای چرب برای چند دقیقه قرار دهید  

و سپس آن را با آب گرم بشویید، باید یک یا دو بار در هفته انجام شود.

2- از آبلیمو استفاده کنید چراکه استفاده از آبلیمو می تواند اثری شبیه به محلول سرکه داشته باشد

و چربی موی سر را کاهش می دهد.

3- از رنگ کردن مکرر موهای چرب خودداری کنید موهای رنگ خورده بر ترشح چربی بیشتر

 از غده های زیر پوست سر موثرند به همین دلیل چربی موها نیز بیشتر می شود.

4- از سرکه سیب استفاده کنید به این روش که :یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کنید ؛

 موهای خود را با استفاده از شامپوهای ملایم شستشو دهید و سپس با استفاده از این محلول بشویید

چند دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از آب سرد شستشو دهید ، این درمان باید 2 تا 3 بار در هفته تکرار شود

چربی مو روشهای درمان موی چرب

خداحافظی با موهای چرب

موهای چرب خسته کننده هستند چون ظاهری کثیف و بد فرم به خود می گیرند. مهم نیست چند مرتبه موهای خود را می شویید مدتی بعد از شستشو هم می بینید که چرب هستند. موهای چرب و روغنی در نتیجه ترشح بیش از حد سبوم از غدد سباسه در روی کف سر به وجود می آیند. با اینکه مقداری از این ترشح برای موها خوب است ولی مقدار زیادش می تواند منجر به چرب و روغنی شدن ظاهر موها شود.

 دلایل دیگری نیز وجود دارد که چرا اینقدر زود موها چرب می شوند. برخی از این موارد عبارتند از استرس، عدم تعادل هورمونی، خوردن مقدار زیادی غذای چرب، استعداد ژنتیکی، آلودگی و برخی محصولات مراقبت از مو که حاوی مواد حساسیت زا هستند.خوشبختانه مواد معجزه گری وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها با مشکل موهای چرب مقابله کنید. تمام این مواد در دسترس هستند و استفاده از آنها نیز بسیار ساده است.

 جواب حل این مشکلتان در آشپزخانه پنهان شده. بیایید نگاهی بیندازیم به این مواد و اینکه چگونه می توان از آنها استفاده کرد.

چربی مو روشهای درمان موی چرب

6 روش درمان موی چرب

1-رفع چربی موهای چرب سرکه سیب

سرکه سیب باکتری هایی را که باعث تولید چربی در موها می شود را از بین می برد

مواد لازم: دو قاشق غذا خوری سرکه سیب وآب

چگونه استفاده کنیم: 

دو تا سه قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیتر آب ترکیب کنید خوب با هم میکسشان کنید و سپس کنار بگذارید. حالا به موهای خود شامپو بزنید و سپس از ترکیب سرکه سیب روی سر خود بماید موهای خود را آب بکشید. دیگر لازم نیست از نرم کننده استفاده کنیداما اگر دوست دارید استفاده کنید این کار را قبل از استفاده ترکیب سرکه سیب انجام دهید. سرکه سیب باکتری هایی را که باعث تولید چربی در موها می شود را از بین می برد. همچنین این سرکه ریزش مو را کاهش می دهد و به موها درخشش می بخشد.

چربی مو روشهای درمان موی چرب

2-رفع چربی موهای چرب با تخم مرغ 

ماسک تخم مرغ شایع ترین و ساده ترین ماسک برای مقابله با مو چرب

مواد لازم: یک عدد سفیده تخم مرغ ،آب لیمو

چگونه استفاده کنیم:

ماسک تخم مرغ برای مو یکی از شایع ترین و ساده ترین ماسک ها برای مقابله با موهای چرب است. تخم مرغ منبعی غنی از چربی و پروتئین است و موها را برای مدت زمانی طولانی مرطوب نگه می دارد. سفیده تخم مرغ حاوی آنزیم هایی است که باکتری ها را می خورند و به خوبی مو و پوست کف سر را تمیز می کنند. برای آماده سازی ماسک مو سفید یک تخم مرغ را بگیرید و دو تا سه قطره آب لیمو به آن اضافه کنید. ترکیب را بهم بزنید تا کف کند و سپس به مو و کف سر خود بمالید سر خود را با یک کلاه مخصوص حمام بپوشانید و بگذارید به مدت نیم ساعت به همین شکل بماند. ابتدا موها را به خوبی با آب سرد بشویید و سپس کمی شامپو بزنید. دو بار در هفته این کار را تکرار کنید و خیلی زود نتیجه را خواهید دید

چربی مو روشهای درمان موی چرب

3-رفع چربی موهای چرب با استفاده از جوش شیرین 

 

جوش شیرین مو را مانند شامپو تمیز و مانند نرم کننده نرم می کند

مواد لازم: پنج تا شیش قاشق غذا خوری جوش شیرین ، یک فنجان آب گرم

چگونه استفاده کنیم:

جوش شیرین مو را مانند شامپو تمیز و مانند نرم کننده نرم می کند. برای آماده سازی ماسک مو جوش شیرین، جوش شیرین را با آب ترکیب کنید. سپس روی کف سر و طول موهای خود بمالید. اجازه دهید پنج دقیقه بماند. موهای خود را با شامپو بشویید. این کار را دو مرتبه در هفته امتحان کنید.

چربی مو روشهای درمان موی چرب

– رفع چربی موهای چرب با استفاده از موز

مواد لازم:

دو عدد موز

یک قاشق غذا خوری روغن زیتون

یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل

یک قاشق غذا خوری عسل

چگونه استفاده کنیم:

موز سرشار از ویتامین ها، کربوهیدرات و روغن های طبیعی است و وقتی به مو و کف سر می مالیدش، باعث می شود موهایی درخشان و براق داشته باشید.

برای آماده کردن ماسک مو موز، دو موز رسیده را بردارید و تمام مواد را با هم مخلوط کنید. مطمئن شوید قطعه درشتی باقی نمانده باشد. این میکس را روی کف سر و موها بمالید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بماند. سپس با شامپو بشوییدش. موز نه تنها چرب بودن را از بین می برد، بلکه به نرم شدن موها نیز کمک می کند

چربی مو روشهای درمان موی چرب

5- رفع چربی موهای چرب با استفاده از ماست

ماست سرشار از پروتین است مو را تغذیه و نرم می کند

مواد لازم

دو قاشق غذا خوری ماست

یک قاشق غذا خوری عسل

یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل

چگونه استفاده کنیم:

ماست سرشار از پروتئین است مو را تغذیه کرده و به سلامت و قوی بودنش کمک می کند. ماست همچنین ترکیبات مرطوب کننده دارد که به نرم شدن موها کمک می کند. اسید لاکتیک موجود در ماست کف سر را تمیز می کند و پوست های مرده را از سر راه بر می دارد.

برای آماده سازی ماسک مو ماست تمام موادی که گفته شده را با هم ترکیب کنید و به کف سر و موهای خود بمالیداجازه دهید حدود نیم ساعت روی موها بماند و سپس با شامپو بشوییدش استفاده از نرم کننده به خودتان بستگی دارد. می توانید استفاد نکنید چون ماست خود خاصیت مرطوب کنندگی مو را دارد. دوبار در هفته مورد استفاده قرارش دهید.

چربی مو روشهای درمان موی چرب

6- رفع چربی موهای چرب با استفاده از نشاسته ذرت

 

 نشاسته ذرت مسلما یکی از بهترین روش ها برای بهبود موهای چرب

مواد لازم:

یک قاشق غذا خوری نشاسته ذرت

یک نمکدان یا فلفل پاش خالی

چگونه استفاده کنیم:

استفاده از نشاسته ذرت مسلما یکی از بهترین روش ها برای بهبود موهای چرب و روغنی است. علاوه بر این، حتی لازم نیست آن را به عنوان ماسک مو استفاده کنید. می توانید از آن مستقیم به عنوان شامپو خشک استفاده کنید. برای استفاده از آن یک قاشق غذا خوری نشاسته ذرت را داخل یک نمکدان خالی بریزید. سپس روی موهای خشک خود بریزید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند.

 بعد از 15 دقیقه با استفاده از برس مو نشاسته های ذرت را از موهای خود بیرون بریزید. نشاسته های ذرت تمام روغن ها را به خود جذب می کند. چگونه از پوست و موی چرب نگهداری کنید چربی به توان چربی پوست به‌طور کلی، به چهار نوع چرب، خشک، معمولی و مختلط دسته‌بندی می‌شود. که این نوع تقسیم‌بندی بیشتر برای صورت در نظر گرفته می‌شود و در نواحی دیگر بدن، تقسیم‌بندی تا حدودی گسترده‌تر است. غدد چربی در پوست همه افراد وجود دارد ولی تعداد و فعالیت این غدد در افراد مختلف، تفاوت‌هایی دارد. تعداد غدد چربی در افرادی که دارای پوست چرب هستند، بیشتر است. علاوه براین، غدد در افراد با پوست چرب، فعالیت بیش از اندازه دارند.

چربی مو روشهای درمان موی چرب

آفتاب زده نشوید

 افرادی که پوست چرب دارند، ممکن است به‌دلیل چربی پوست خود، از زدن ضدآفتاب اجتناب کنند تا به نوعی مانع از افزایش چربی پوست‌شان شوند که انجام چنین کاری درست نیست و باید حتما از ضدآفتاب استفاده کرد. انتخاب یک کرم ضدآفتاب مخصوص پوست‌های چرب، می‌تواند مانع از افزایش چربی پوست و حتی ایجاد جوش روی پوست شود.

از پزشک کمک بگیر عوامل زیادی برای تعیین نوع پوست وجود دارد و برای تشخیص نوع پوست، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرد فردی که می‌خواهد برای تشخیص نوع پوست به متخصص مراجعه کند، نباید پوست خود را شسته باشد یا این‌که از یک ماده موضعی (کرم، کرم پودر و…) استفاده کرده باشد. چنانچه فردی یک روز از ماده موضعی استفاده نکند و بعد از آن حس چربی روی پوست خود داشته باشد،

به چنین پوستی می‌توان عنوان چرب را اطلاق کرد البته چنین ارزیابی‌ای دقیق نیست. برای تشخیص چرب بودن مو نیز از چنین روشی استفاده می‌شود یعنی اگر مو بین 24 تا 48 ساعت بعد از شست و شو حالت چرب پیدا کند، به چنین مویی چرب گفته می‌شود.

چربی مو روشهای درمان موی چرب

درست بشویید

برای شست‌وشوی پوست از هر نوعی که باشد، باید از شوینده مناسب استفاده کرد. افرادی که پوست چرب دارند باید حتما از شوینده‌های مخصوص پوست چرب استفاده کنند این دسته از شوینده‌ها چربی پوست را کمتر می‌کنند و PH اسیدی‌تری دارند

چربی مو روشهای درمان موی چرب

مطالب مرتبط