دکترنوروزیان

درمان موهای خشک و وز

درمان موهای خشک و وز

درمان موهای خشک و وز

مو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن انسان، به خصوص دختران، است. بنابراین، داشتن موهای وز و خشک، واقعا می‌تواند شما را اذیت کند و اعتماد به نفس‌تان را کاهش دهد. گاهی اوضاع طوری است که هر چه‌قدر هم برای آرایش موهای‌تان تلاش کنید باز هم بعد از یکی دو ساعت که از خانه بیرون رفته‌اید، آن‌ها به لانه‌ی پرنده تبدیل می‌شوند. در این نوشتار با بازده همراه باشید تا روش های خانگی درمان موهای خشک و وز را بدانید.

درمان موهای خشک و وز

بسیاری از ما دوست داریم موهای‌مان را به طور مرتب شانه کنیم، و قسمتی از مو را که خیلی زشت به نظر می‌رسد حذف می‌کنیم. بعضی‌ها حتی عصبانی می‌شوند و بافت بد موهای‌شان را لعنت می‌کنند. با این حال، در واقع مشکل اصلا این نیست. موی وز ناشی از عدم مراقبت مناسب است. موها می‌توانند زیبا باشند اگر زمانی را به طور منظم صرف مراقبت از آن‌ها کنید. این بدان معنا نیست که باید پول زیادی بپردازید، محصولات مراقبت از موهای گران‌قیمت خریداری کنید یا چند بار در ماه به سالن مراجعه کنید تا درمان و تغذیه‌ی موهای‌تان را دریافت کنید.

در واقع باید به دنبال روش‌های خوبی برای مراقبت از موهای‌تان در خانه باشید و بدانید که بعد از دوش، صاف کردن یا رنگ کردن موها چه کارهای مراقبتی باید انجام بدهید. بیایید کمی عمیق‌تر علت وز شدن موها را بررسی کنیم بعد در رابطه با راه‌حل‌های مناسب رفع این مشکل در خانه بپردازیم.

درمان موهای خشک و وز

علت وز شدن موها
دو دلیل رایج برای وز شدن موها وجود دارد. یکی آسیب و دیگری خشکی. موهای شما برای این‌که سالم و صاف بمانند باید هیدراته باشند. زمانی که رطوبت کافی به موها نمی‌رسد، تشنگی آن‌ها می‌تواند به وز شدن وخشکی منجر شود. در واقع به خاطر رطوبت بیش از حد فضای بیرونی است که موهای شما پف می‌کند و وز می‌شود. هنگامی ‌که کمبود رطوبت به مدت طولانی ادامه پیدا می‌کند آسیب پدیدار می‌شود و نتیجه موهایی وز و زشت خواهد بود.

چنان‌چه گفتیم وز شدن موها ناشی از کمبود رطوبت و مواد غذایی است. در واقع، بدون رفتن به اسپا یا سالن‌ها برای درمان، می‌توانید از موهای‌تان در خانه و با روش‌های خانگی موثر مراقبت کنید. اولین نکته‌ای که باید بدانید نوشیدن آب کافی و داشتن یک رژیم متعادل است. اگر از یک منوی خوب برای تغذیه درونی پیروی می‌کنید، فقط به فکر مراقبت منظم از بیرون باشید، استفاده از انواع روغن و ماسک مو را در نظر بگیرید. در این مقاله، فهرستی از بهترین درمان‌های خانگی موهای خشک و وز پس از دوش گرفتن، صاف یا رنگ کردن می‌بینید که از طرف درمانگران نیز توصیه می‌شود.

16درمان موهای خشک و وز
۱. روغن بادام و تخم‌مرغ
روغن بادام یک درمان مناسب برای بهبودی آسیب ایجادشده روی تارهای مو است. این روغن در واقع یک نرم‌کننده‌ی طبیعی برای مو است، و هنگامی که با تخم‌مرغ مخلوط می‌شود، ترکیب حاصل می‌تواند یکی از بهترین درمان‌های خانگی طبیعی برای موهای خشک و وز پس از دوش، صاف کردن، یا رنگ کردن باشد به این دلیل که پروتئین را به موهای‌تان می‌رساند و سبب نرمی آن‌ها می‌شود.

شما باید ۱/۴ فنجان روغن بادام و ۱ تخم‌مرغ را آماده کنید. و برای انجام این درمان مراحل زیر را دنبال کنید:

– تخم‌مرغ را با روغن بادام مخلوط کنید تا ترکیبی صاف و یکدست حاصل شود.

– موهای‌تان را به چند قسمت تقسیم کنید و ترکیب روغن و تخم‌مرغ را روی پوست کف سر و تارهای مو بمالید.

– اجازه بدهید مواد خوب در بافت موهای‌تان جذب شود. و در نهایت سرتان را با آب تمیز بشویید.

– موها را دوباره با یک شامپوی نرم‌کننده شستشو دهید. بهتر است شامپو بدون سولفات باشد.

– این روش درمان موهای خشک و وز را یک بار در هفته انجام بدهید.

خواص روغن بادام تلخ و شیرین

درمان موهای خشک و وز

۲. ماسک آووکادو
بسیار مقرون به صرفه است که از یک ماسک خانگی برای مو استفاده کنیم ماسکی که پایه‌ی آن از آووکادو است. این ماسک مو برای کنترل وز و بهبود بافت موها به تدریج و به صورت کاملا واضح پس از هر بار استعمال بسیار مؤثر است. این ماسک دارای ویتامین B و E است که به تغذیه‌ی موها کمک می‌کنند و سبب احیاء قسمت‌های آسیب‌دیده می‌شوند. در عین حال، ماست باعث می‌شود که موهای شما به طور عمقی نرم شود و ظاهری همیشه زیبا به موهای‌تان می‌دهد.

شما باید یک آووکادوی رسیده و یک فنجان ماست برای این درمان آماده کنید. روش انجام این درمان خانگی نیز به شرح زیر است:

– آووکادو را برش بزنید و گوشت داخل آن را خارج کنید.

– آن را خوب له کرده و با ماست مخلوط کنید.

– ترکیب حاصل را روی موهای‌تان بگذارید و اجازه بدهید ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بماند و جذب شود.

– آن را با آب تمیز شستشو دهید و یک بار دیگر هم موها را با شامپو بشویید.

– برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن این ماسک را دو بار در هفته استعمال کنید.

 

درمان موهای خشک و وز

۳: روغن نارگیل و ویتامین E
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ویتامین E به بدن ما برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و باعث ترمیم آسیب ایجادشده در موها می‌شوند. بنابراین، ویتامین E اغلب برای مراقبت از پوست و بدن استفاده می‌شود. در عین حال، روغن نارگیل نقش مهمی‌در ارائه‌ی مواد مغذی و تغذیه‌ی بافت مو دارد.

برای انجام این روش درمانی به روغن ویتامین E و روغن نارگیل ارگانیک گرفته شده به شیوه‌ی پرس سرد به نسبت 1: 4 نیاز دارید. برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن، این مراحل را دنبال کنید:

– روغن ویتامین E را با روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را در یک ظرف دردار نگه دارید.

– حدود ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از این ترکیب را که برای طول موهای‌تان کافی است، جدا کنید.

– سپس آن را روی پوست کف سرتان بمالید. به آرامی موها را شانه کنید.

– اجازه بدهید به مدت ۴۰ دقیقه بماند و بعد آن را با آب تمیز شستشو دهید.

– برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن یک تا دو بار در هفته این روش درمان موهای خشک و وز را استعمال کنید.

درمان موهای خشک و وز

۴. مایونز
این ماسک تمام چیزهایی را که موهای ما برای سلامتی و زیبایی نیاز دارند، فراهم می‌کند، از قدرت و تغذیه گرفته تا درخشش. با استفاده از این ماسک به طور مکرر، رطوبت بیش‌تری به موها داده می‌شود و همین مشکل وز مو را کنترل می‌کند. این دستورالعمل خانگی برای موهای وز و خشک یکی از موثرترین روش‌‌های درمانی است .

تمام مواد مورد نیاز عبارتند از ۱/۴ فنجان سس مایونز، ۱/۳ فنجان روغن بادام خالص و 1-2 تخم‌مرغ بر اساس طول موها.

– تخم‌مرغ ، روغن بادام و سس مایونز را در یک کاسه مخلوط کنید تا ترکیبی صاف و یکدست حاصل شود.

– مقدار زیادی از این ترکیب را روی موهای‌تان به خصوص قسمت آسیب‌دیده استعمال کنید. مو را با حوله‌ی گرم یا کلاه دوش بپوشانید.

– هنگامی ‌که مو همه‌ی مواد مغذی را جذب کرد، آن را بشویید و یک بار دیگر هم موها را با شامپو شستشو دهید. به عنوان آخرین مرحله روی موها نرم‌کننده بزنید.

– برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن، این روش درمان موهای خشک و وز را دو بار در هفته تکرار کنید.

 

درمان موهای خشک و وز

۵: موز
موز به عنوان یک درمان موثر برای نرم شدن موها و درمان موهای خشک و وز شناخته شده‌است. اما وقتی که با عسل مخلوط می‌شود، مزایای آن به طرز فوق‌العاده‌ای افزایش می یابد. با استفاده از ماسک موز به عنوان یکی از درمان‌های خانگی طبیعی برای خشکی و وز موها در زنان، موهای آسیب‌دیده خیلی زود به موهایی نرم‌تر، سالم‌تر و زیباتر تبدیل می‌شوند.

برای انجام این درمان باید ۱ موز رسیده، ۲ قاشق چایخوری عسل و ۱/۳ فنجان روغن نارگیل، یا روغن بادام آماده کنید.

– در یک کاسه، موز را له کنید تا به یک خمیر صاف و نرم تبدیل شود. سپس آن را با روغن نارگیل / بادام و عسل مخلوط کنید تا زمانی که خوب به خورد هم بروند.

– به آرامی ترکیب را روی تارهای مو و پوست کف سرتان بمالید. اجازه بدهید به مدت 20-25 دقیقه بماند.

– بعد از گذشت این زمان موها را شستشو دهید، شامپو کنید و در آخر نرم‌کننده بزنید.

– زمانی که احساس می‌کنید موها کمی وز شده‌اند، این ماسک را یک بار در هفته استفاده کنید.

درمان موهای خشک و وز

۶. ماءالشعیر
ماء‌الشعیر نه تنها ماده‌ی فوق‌العاده‌ای برای زیبایی کلی است، بلکه همچنین یک درمان مناسب برای دادن رطوبت بیش‌تر به موها و تغذیه‌ی آن‌ها محصوب می‌شود چرا که غنی از پروتئین و ویتامین B است. ماءالشعیر به عنوان یک ماده‌ی خوب برای شستشوی موثر موها شناخته شده‌است که سبب می‌شود موها به لحاظ داخلی بافت خوبی داشته باشند.

برای این دستورالعمل، فقط باید ۵۰۰ میلی‌لیتر ماءالشعیر آماده کنید و مراحل زیر را دنبال کنید:

– ماءالشعیر را در یک کاسه بریزید تا کربن‌زدایی شود. بهتر است اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند تا سطح آن صاف شود.

– بعد از آن‌که یک بار موها را با شامپو شستید، ماءالشعیر را روی موها بریزید و با دست‌تان ماساژ بدهید.

– در نهایت موها را با آب سرد و تمیز آبکشی کنید.

– این روش درمان موهای خشک و وز را هر دو هفته یک بار تکرار کنید.

درمان موهای خشک و وز

۷. لیمو و عسل
با مواد مغذی موجود در این ماسک، کثیفی و آلودگی موها به سرعت حذف می‌شود. به لطف چنین تاثیری، وز مو هم می‌تواند کاهش بیابد و موهایی صاف و زیبا به شما بدهد. با مقدار فراوان ویتامین C موجود در این ماسک، سرعت رشد مو افزایش می‌یابد و موهای شما سالم، درخشان و قوی خواهد بود.

برای تهیه‌ی ماسک لیمو و عسل به عنوان یکی از درمان‌های موثر وز موها در بزرگسالان ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو، ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ فنجان آب آماده کنید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

– مواد تشکیل‌دهنده را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. ابتدا موهای‌تان را با شامپو بشویید. سپس به تدریج ترکیب حاصل را روی تارهای مو پخش کنید.

– پوست سرتان را 2-3 دقیقه ماساژ دهید. اجازه بدهید ماسک به مدت ۱۰ دقیقه روی موهای‌تان بماند تا مواد مغذی جذب پوست سرتان شود.

– موها را با آب ولرم آبکشی کنید و یک بار دیگر هم آن‌ها را با شامپو شستشو دهید.

– این روش درمان موهای خشک و وز را هر دو هفته یک بار تکرار کنید. شما باید در طول باقی هفته انواع مختلفی از ماسک نرم‌کننده‌ی مو را به کار ببرید.

درمان موهای خشک و وز

۸: عسل
شما مجبور نیستید زمان زیادی را برای انجام این روش درمانی جهت حذف وز موها صرف کنید. عسل، چنان‌چه می‌دانیم، یک مرطوب‌کننده‌ی عالی برای مو است. هنگامی‌ که ما برای این درمان از عسل استفاده می‌کنیم، موهای‌مان می‌توانند درخشان‌تر، قوی‌تر و صاف‌تر به نظر برسند.

برای انجام این روش درمانی ابتدا 2 قاشق غذاخوری عسل و 2 فنجان آب گرم آماده کنید.

– در ابتدا، عسل را با آب مخلوط کنید و خوب هم بزنید و به آرامی آن را روی موهای‌تان از پوست کف سر تا انتها بمالید.

– عسل را به صورت برابر روی همه‌ی قسمت‌های سر بمالید و اجازه بدهید نیم ساعت بماند.

– عسل را آبکشی کنید و یک بار دیگر با شامپو موها را شستشو دهید و نرم‌کننده بزنید.

– اگر موهایی تیره دارید و دوست ندارید موهای‌تان روشن شود، فقط یک بار در هفته این ماسک را استفاده کنید، زیرا عسل اگر به طور مرتب مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند موهای شما را روشن‌تر کند. در غیر این صورت، آن را دوبار در هفته استعمال کنید.

درمان موهای خشک و وز

خواص عسل : ۲۱ فایده علمی عسل

۹. عسل و ماست
در حالی که عسل رطوبت بیش‌تری به موها می‌دهد؛ ماست می‌تواند یک نرم‌کننده‌ی عالی برای موها باشد. ترکیب این دو کمک می‌کند تا بافت مو بهبود بیابد و موهایی شفاف‌تر و نرم‌تر برای‌تان حاصل شود.

برای انجام این روش درمانی باید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری ماست را همراه با 1 قاشق غذاخوری عسل آماده کنید و مراحل زیر را دنبال کنید:

– در یک کاسه‌ی بزرگ، عسل و ماست را با هم مخلوط کنید تا ترکیب غلیظی آماده شود.

– ترکیب به دست آمده را روی موها و پوست کف سرتان استعمال کنید. اجازه بدهید به مدت نیم ساعت بماند.

– مخلوط را با آب تمیز و سرد شستشو دهید.

– این روش درمان موهای خشک و وز را یک بار در هفته تکرار کنید تا موهای‌تان رطوبت کافی دریافت کند و بافت سالمی داشته باشد.

درمان موهای خشک و وز

۱۰. سرکه سیب
با استفاده از سرکه سیب به عنوان ماسک مو، سطح pH موهای‌تان می‌تواند به طور موثری متعادل شود و هر گونه کوتیکول باز نیز بسته شود. بنابراین، موهای‌تان رطوبت کافی دریافت خواهد کرد در حالی که تمام آلودگی‌ها و چربی روی موها نیز حذف شده و از بین می‌روند. به لطف توانایی‌های سرکه سیب، موهای شما ظاهری براق و صاف خواهند داشت.

– 2 قاشق غذا خوری سرکه سیب و ۲ فنجان آب را برای انجام این روش درمانی به عنوان یکی از درمان‌های موثر خانگی برای موهای وز و خشک در زنان آماده کنید. شما می‌توانید این مراحل را دنبال کنید و درمان را در خانه انجام دهید:

– در یک کاسه، سرکه سیب را با آب سرد مخلوط کنید و کنار بگذارید.

– ابتدا موها را خوب با شامپو بشویید. سپس محلول آب و سرکه سیب را روی موهای‌تان بمالید.

– اجازه بدهید به مدت چند دقیقه روی موها بماند و سپس آن را آبکشی کنید. در نهایت روی موها نرم‌کننده بزنید.

– این روش درمان موهای خشک و وز را یک بار در هفته به طور مرتب انجام دهید تا بتوانید خیلی زود به نتیجه‌ی مورد نظرتان برسید.

درمان موهای خشک و وز

۱۱. آلوئه ورا
در میان داروهای خانگی و طبیعی که برای رفع خشکی و وز موها و مرطوب کردن آن‌ها استفاده می‌شود، آلوئه‌ورا از جمله موثرترین آن‌هاست. شما می‌توانید این گیاه را با یک روغن حامل ترکیب کنید تا لایه‌ای برای محافظت از کوتیکول‌های آماده شود. این لایه از حذف رطوبت موها جلوگیری می‌کند و مانع از خشک شدن آن‌ها می‌شود. پس از به کار بردن ماسک آلوئه‌ورا به طور منظم، موهای شما نرم‌تر، لطیف‌تر و در عین حال براق می‌شود.

۱/۴ فنجان ژل آلوئه‌ورا و ۱/۴ فنجان روغن حامل را برای انجام این روش درمانی آماده کنید.

– در یک کاسه‌ی بزرگ، ژل آلوئه‌ورا و روغن حامل انتخابی‌تان را مخلوط کنید.

– ترکیب حاصل را روی مو و پوست سر‌تان خوب پخش کنید. دقت کنید که روی تارهای مو به میزان فراوانی از این ترکیب قرار بگیرد.

– اجازه بدهید ماسک به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند. در نهایت آن را با شامپو شستشو دهید و نرم‌کننده بزنید.

– اگر لازم است این روش درمان موهای خشک و وز را دو بار در هفته انجام بدهید؛ اگر موهای‌تان خیلی آسیب‌دیده نیست، استفاده از این ماسک یک بار در هفته کافی است.

خواص آلوورا

درمان موهای خشک و وز

۱۲: روغن نارگیل
هنگام صحبت در مورد ترمیم موهای آسیب‌دیده و خشک، نباید روغن‌های معطر را نادیده بگیرید. یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای موهای وز و خشک در بزرگسالان و بازگرداندن سلامتی و درخشش آن‌ها روغن نارگیل است. این روغن با پروتئینی که دارد، در میان بهترین گزینه‌ها برای مرطوب‌ کردن و تغذیه‌ی موهای آسیب‌دیده محسوب می‌شود.

برای انجام این روش درمانی به 2-3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل، بستگی به طول موهای‌تان و یک کاسه نیاز دارید که می‌تواند برای گرم کردن روغن استفاده شود.

– روغن نارگیل را در کاسه بریزید و روی حرارت بگذارید تا گرم شود.

– سپس آن را روی موهای‌تان بمالید و اجازه بدهید نیم ساعت بماند تا بتواند به بافت موها جذب شود.

– در نهایت یک بار موها را با شامپو بشویید و نرم‌کننده بزنید.

– این روش درمان موهای خشک و وز را دو بار در هفته تکرار کنید. به جای استفاده از روغن نارگیل، می‌توانید از شیر نارگیل استفاده کنید.

درمان موهای خشک و وز

۱۳. ماساژ با روغن
ماساژ موهای آسیب‌دیده که خشک و وز شده‌اند با استفاده از روغن، نقش مهمی‌ در بهبود بافت موی شما دارد. این روش درمانی یک انتخاب عالی برای خشکی و وز موها است. در واقع، در حال حاضر روغن‌های زیادی در بازار به فروش می‌رسند؛ هر کدام از آن‌ها دارای نقاط قوت و ضعف هستند. شما بسته به نوع موی‌تان می‌توانید یک روغن مناسب انتخاب کنید و با استفاده از آن مشکل وز موها را از بین ببرید. نگاهی به فهرست زیر داشته باشید؛ این فهرست حاوی بهترین روغن‌ها برای موهای آسیب‌دیده است که می‌توانید یکی از آن‌ها را برای خودتان انتخاب کنید.

* روغن آرگان
این روغن که حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب اشباع‌نشده است کمک می‌کند تا موهای‌تان را به خوبی درمان کنید، به ویژه قسمت‌هایی که آسیب شدیدی دیده‌اند و کاملا وز و خشک هستند. با روغن آرگان، حتی موخوره‌ها نیز می‌توانند به سرعت بهبود بیابند، و در نتیجه، موهای شما نرم‌تر و لطیف‌تر به نظر خواهد رسید.

* روغن نارگیل
این روغن یکی از بهترین روغن‌های مو برای درمان خانگی خشکی و وز موها است که می‌تواند به طور عمقی به موها نفوذ کرده و بافت مو را بهبود ببخشد. روغن نارگیل دارای میزان زیادی از اسیدهای چرب است و به لطف همین، موهای شما را عمیقا تغذیه می‌کند. در صورتی ‌که این روغن را به طور مرتب استفاده کنید موهای‌تان قوی‌تر و سالم‌تر خواهند شد.

* روغن بادام
این روغن غنی از ویتامین E است و خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی دارد و بنابراین می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند، از موهای شما در برابر هر گونه آسیب محافظت کند و سبب سالم‌تر شدن آن‌ها شود. روغن بادام همچنین می‌تواند به عنوان نرم‌کننده در نظر گرفته شود زیرا رطوبت موها را به طور موثر حفظ کرده و بافت آن‌ها را سالم نگه می‌دارد.

* روغن جوجوبا
افرادی هستند که موهای‌شان در قسمت ریشه چرب است و ساقه‌ها خشک هستند. بر این اساس می‌توانیم بگوییم که روغن معطر جوجوبا برای آن‌ها ساخته شده‌است. این روغن حاوی مقادیری از روغن‌های طبیعی است که به خوبی پوست کف سر و موهای‌تان را درمان می‌کند. زمانی که این روغن را روی پوست کف سرتان استعمال می‌کنید، مقدار روغنی که روی ریشه‌ی موها تولید می‌شود، کاهش می‌یابد و در عین حال رطوبت و مواد مغذی به موهای‌تان ارائه می‌شود تا قسمت‌های آسیب‌دیده به طور موثری درمان شوند.

* روغن زیتون
این روغن یک نرم‌کننده‌ی طبیعی است که به موهای شما کمک می‌کند تا ابریشمی و نرم شوند. روغن زیتون بسیار سبک است. بنابراین، هنگامی ‌که آن را روی موهای‌تان استعمال می‌کنید، لازم نیست نگران این باشید که ممکن است بافت مو را در هنگام مرطوب کردن آن به هم بریزد. در عین حال، هنگام استفاده از این روغن، برخی از مشکلات دیگر مانند شوره‌ی سر یا سلامت پوست سر نیز می‌تواند مورد توجه و درمان قرار گیرد.

شما می‌توانید از این روغن‌ها به تنهایی برای درمان موهای خشک و وز استفاده کنید، یا می‌توانید آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا مخلوط خوبی برای محافظت از موهای آسیب‌دیده و درمان آن‌ها ایجاد شود. انتخاب شما هر چه که باشد، ترکیب حاصل برای از بین بردن خشکی و وز موها بسیار مفید خواهد بود.

شما باید مراحل قیده شده در زیر را برای انجام یک ماساژ روغن داغ و آرامش‌بخش دنبال کنید:
– برای هر بار مصرف، فقط به 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن یا ترکیبی از چند روغن برای درمان خشکی و وز موها دارید.

– در یک کاسه، روغن را بریزید و کاسه را در آب داغ گرم کنید.

– هنگامی ‌که روغن گرم شد، آن را روی پوست کف سرتان بمالید و به آرامی ماساژ بدهید و تا روی تارهای مو هم بکشانید. پوست کف سر را به مدت 10 تا 15 دقیقه ماساژ دهید.

– موها را داخل یک حوله‌ی مرطوب و گرم بپیچید. محیط مرطوب و گرم باعث می‌شود موهای شما مواد مغذی موجود در روغن را جذب کنند و عمل نفوذ سریع‌تر انجام شود.

– اجازه بدهید روغن نیم ساعت روی موها بماند.

– در نهایت حوله را بردارید و موها را با شامپو بشویید و در نهایت نرم‌کننده بزنید.

– ماساژ روغن داغ را دو بار در هفته تکرار کنید.

درمان موهای خشک و وز

۱۴. ویتامین‌ها
هنگامی ‌که ویتامین‌های لازم را به موهای‌تان می‌رسانید، در واقع آن‌ها را از درون تغذیه می‌کنید، که به نظر می‌رسد درست مانند اقداماتی که برای بافت خارجی موها انجام می‌دهید، مهم و موثر است. رشد سالم موها با مراقبت مناسب با استفاده از مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها مرتبط است. در میان انواع ویتامین‌ها، A، ب- کمپلکس، C و E برای رشد مو بسیار حیاتی هستند. داشتن یک رژیم مناسب و متعادل که دارای مقادیر مناسبی از ویتامین‌ها است، انتخاب خوبی برای حفظ سلامت موها محسوب می‌شود. علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید مکمل‌های غذایی موجود‌ در داروخانه‌ها را برای دریافت ویتامین‌های بیش‌تر جهت تغذیه‌ی موها از داخل خریداری کنید.

درمان موهای خشک و وز ۱۵: سودا
یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌های طبیعی برای درمان خشکی و وز موها در زنان، آب گازدار است. آب گازدار یا سودا گزینه‌ی بسیار مناسبی برای درمان موهای وز و خشک است.

این آب با سطوح پایین pH که دارد، می‌تواند به سرعت خشکی و وز موها را درمان کند زیرا این مشکل ناشی از عدم رطوبت است.

یک بطری آب گازدار را برای انجام این درمان آماده کنید. و بعد می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

– موهای‌تان را با شامپو بشویید و بعد آن را به طور کامل به آب گازدار آغشته کنید.

– اجازه بدهید به مدت نیم ساعت بماند و در نهایت به آرامی موها را با آب تمیز و سرد شستشو دهید.

– این روش درمان موهای خشک و وز را دو بار در هفته تکرار کنید تا زمانی که متوجه شوید که مشکل خشکی و وز موها به طور کامل از بین رفته‌است.

۱۶. تخم‌مرغ
اگر به دنبال یک روش خوب برای محافظت از موها هستید، تخم‌مرغ درمان خوبی برای ترمیم آسیب موها به خصوص موهای وز و خشک است. زرده‌ی تخم‌مرغ مقدار زیادی پروتئین دارد و غنی از چربی است. در عین حال، سفیده‌ی تخم‌مرغ حاوی آنزیم‌هایی است که می‌توانند به حذف روغن‌های اضافی از پوست سر و کشتن باکتری‌هایی که به پوست و بافت مو آسیب می‌رسانند، کمک کنند. این خواص باعث می‌شود که تخم‌مرغ یکی از درمان‌های عالی خانگی برای موهایی باشد که در اثر دوش گرفتن، رنگ یا صاف کردن دچار خشکی و وز شده‌اند.

سعی کنید این روش درمان موهای خشک و وز را به طور مرتب روی موهای‌تان به کار ببندید تا از شر مشکل خشکی و وز مو خلاص شوید. برای انجام این درمان مطابق با مراحل زیر پیش بروید:

– ۱ تخم‌مرغ و ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون آماده کنید.

– تخم‌مرغ را با روغن زیتون مخلوط کنید تا ترکیب غلیظی آماده شود.

– این ماسک مو را روی موهای‌تان بگذارید و اجازه بدهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند.

– با استفاده از آب ولرم ترکیب را از روی موها و کف سرتان بشویید. سپس موهای‌تان را با شامپو شستشو بدهید و در نهایت نرم‌کننده بزنید.

– این روش درمان موهای خشک و وز را یک بار در هفته تکرار کنید تا وز و خشکی موها را حذف کنید.

با خوردن سه تخم مرغ در روز این اتفاق برای بدن تان رخ می دهد

درمان موهای خشک و وز

ترفندهای موهای وز و خشک
نکات دیگری نیز وجود دارد که در صورت انجام آن‌ها به طور منظم می‌توانید وز و خشکی را از موهای‌تان دور نگه دارید. به فهرست زیر مراجعه کنید و ببینید که آیا می‌توانید یکی از این‌ها را برای موهای‌تان اعمال کنید یا خیر.

۱. کوتاه کردن موها
کنترل کردن وز و خشکی موها با کوتاه کردن قابل انجام است. هر دو ماه یک بار کمی موها را کوتاه کنید. شما می‌توانید به یک سالن مراجعه کنید و از آرایشگر بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد تا سبک موهای‌تان همیشه زیبا باشد. اطمینان حاصل کنید که موهای شما خیلی کوتاه نمی‌شود، بنابراین هم می‌توانید موخوره‌ها را مدیریت کنید و هم به هر شکلی که دوست دارید موها را آرایش کنید.

با کوتاه کردن بخش آسیب‌دیده‌ی موها، سلول‌های مرده را حذف می‌کنید و موهایی سالم‌تر و زیباتر خواهید داشت. پرپشت بودن بیش از حد موها نیز می‌تواند باعث خشکی و وز موها شود زیرا رطوبت کافی جذب تارهای مو نمی‌شود. بنابراین، از آرایشگرتان بخواهید موهای شما را در صورت لزوم کم‌پشت‌تر کند، در عین حال عادت به استفاده از داروهای خانگی توصیه‌شده در این نوشتار را برای موهای‌تان حفظ کنید.

۲. از شامپو و نرم‌کننده استفاده کنید
هنگامی ‌که تصمیم دارید شامپو یا نرم‌کننده بخرید، مطمئن شوید که برچسب روی آن‌ها را نگاه می‌کنید. اگر روی برچسب نوشته‌است که “مرطوب‌کننده” یا “آبرسان” است، به این معنی است که می‌توانید از آن برای درمان خشکی و وز موها استفاده کنید. شامپوی مناسب برای شما نوعی است که سولفات ندارد و برای حفظ سلامتی موها ماهیتی ملایم دارد. نرم‌کننده‌ی آبرسان را از وسط طول تارهای مو تا نوک آن‌ها استعمال کنید. اجازه بدهید به مدت چند دقیقه روی موها بماند و در نهایت آن را با آب تمیز و سرد شستشو دهید.

۳. برخی از محصولات که به درمان وز و خشکی موها به طور موثری کمک می‌کنند
نرم‌کننده‌ی آبرسان و سرم مو برای مراقبت از موها بسیار مناسب هستند زیرا می‌توانند بافت مو را به طور قابل‌توجهی بهبود ببخشند. هنگامی ‌که شما به طور منظم این محصولات مو را استعمال می‌کنید، موهای وز و خشک‌تان خیلی سریع می‌توانند درمان شوند و بهبود بیابند. علاوه بر استفاده از داروهای خانگی و طبیعی برای داشتن موهایی شاداب، می‌توانید محصولاتی را در بازار انتخاب کنید که برای شما مناسب هستند، به ویژه انواع مخصوص موهای فرفری.

درمان موهای خشک و وز

برای پیشگیری از خشک و وز شدن موها از موارد زیر اجتناب کنید
– هنگام شستن موها، استفاده از آب گرم توصیه نمی‌شود. هنگامی‌ که موها را با آب گرم شستشو می‌دهید موها خشک و وز می‌شوند. بنابراین بهتر است برای شستن موها از آب ولرم یا آب سرد استفاده کنید.

– اگر موهای شما در حال حاضر وز و آسیب‌دیده است، نباید از ابزارهای حرارتی آرایش مو استفاده کنید.

– شما همچنین نباید از بالش پنبه‌ای استفاده کنید زیرا رطوبت موهای شما را جذب می‌کند. یک انتخاب بهتر می‌تواند روبالشی ساتن برای بالش‌تان باشد.

– موهای‌تان را فقط سه بار در هفته بشویید. اکثر شامپوها حاوی سولفات هستند که رطوبت موهای شما را از بین می‌برند. اگر می‌توانید سعی کنید شامپوی بدون سولفات پیدا کنید و فقط دو تا سه بار در هفته موهای‌تان را بشوید.

– از خشک کردن موهای‌تان با حوله پرهیز کنید. به عنوان مثال، ‌هنگامی ‌که موها را با یک حوله‌ی پنبه‌ای مالش می‌دهید، کوتیکول‌های رطوبت خود را از دست می‌دهند. در نتیجه موهای شما آسیب‌دیده و وز می‌شود.

نتیجه‌گیری
امیدواریم که این مقاله به شما اطلاعات مفید و بهترین نکات را برای حفظ سلامت و درخشش موها داده‌ باشد. یک روش مناسب را از میان درمان‌های توصیه‌شده برای پیش‌گیری از وز شدن موها پس از حمام انتخاب کنید و بعد از دوش گرفتن همه‌ی مراحل را دنبال کنید تا از موها مراقبت کنید و خشکی و وز را دور از آن‌ها نگه دارید. اگر در رابطه با این درمان‌ها و داروهای خانگی ایده یا تجربه‌ای دارید، لطفا آن را با خوانندگان ما در میان بگذارید.

درمان موهای خشک و وز

مطالب مرتبط