دکترنوروزیان

هفت دشمن مو

محكم كننده مو و ناخن

هفت دشمن مو

مو خوره و به دنبال آن ریزش مو، از بیشترین دلایل مراجعه افراد به پزشکان متخصص پوست و مو است. بنابراین بهتر است علل آسیب‌دیدگی مو را بشناسید تا از ایجاد آن پیشگیری کنید.‌

سلامت موها

 

مهم‌ترین علل آسیب دیدگی موها :

برس زدن بیش از حد و غلط: برس زدن در حد معمول اشکالی ندارد و جهت زدودن آلودگی و گرد و غبار و همچنین پخش کردن چربی پوست در تمام سطح موها و نیز ایجاد ظاهری آراسته مفید است، اما در صورتی که موها را بیش از حد برس بزنید و یا موهایی را که داخل هم فرو رفته‌اند به شدت به وسیله برس جدا کنید و یا اینکه موها را بر خلاف جهت به وسیله یک برس نوک تیز شانه بزنید باعث آسیب‌دیدگی موها می‌شوید.

هفت دشمن مو

تحت کشش قرار دادن موها: به این صورت که موها را محکم ببندید، مثل بستن موها با کش به شکل دم اسبی و یا اینکه آنها را خیلی محکم ببافید. این کار علاوه بر آسیب رساندن به ساقه مو می‌تواند باعث ریزش مو از ریشه ی آن شود که در صورت تکرار به طاسی دایمی آن ناحیه منجر می‌گردد.

سلامت موها

 

فر زدن موهای صاف یا صاف کردن موهای فر: فر زدن باعث شکستن پیوندهای گوگردی موجود در ساختمان موها می‌شود و در نتیجه موها قدرت خود را از دست می‌دهند و به راحتی می‌شکنند. پس از انجام این کار قدرت موها قابل برگشت نیست و آسیب وارد شده به آن قسمت از ساقه مو دایمی خواهد بود.

بی‌رنگ کردن مو (دکلره) و استفاده از رنگ موهای دایمی: برای این کار باید مواد دکلره یا رنگ ها به جدار مو نفوذ کنند تا بتوانند عمل خود را انجام دهند. این کار معمولا با استفاده از مواد مخربی نظیر آب اکسیژنه صورت می‌گیرد، بنابراین پس از رنگ کردن دایمی موها نباید توقع داشته باشیم که موها حالت و قوام قبلی را داشته باشند.چنین موهایی سست و شکننده می‌شوند و درخشش خود را از دست می‌دهند و الکتریسیته ساکن باعث حالت نگرفتن آنها می‌شود.

سلامت موها

هفت دشمن مو

استفاده بیش از حد از وسایل گرمازا مانند بیگودی برقی و سشوار: برای خشک شدن موها بهترین راه، آن است که موها را به تدریج و با یک حوله خشک کنید و استفاده از سشوار برای سرعت بخشیدن به روند خشک شدن مو و یا حالت دادن آن می‌تواند، باعث آسیب رسیدن به موها شود.در صورت استفاده از سشوار بهتر است آن را با درجه کم و از فاصله دور به کار برید.

عوامل محیطی به خصوص نور آفتاب: یکی از مهم‌ترین علل فرسودگی موها تماس طولانی ‌مدت با نور خورشید است. تابش نور خورشید باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد در ساقه مو می‌شود که شبکه پروتئینی ساختمان مو را تغییر می دهند و باعث خراب‌تر شدن موها می‌گردند. برای جلوگیری از این مساله باید هنگام کار در زیر آفتاب، از کلاه استفاده کرد.

سلامت موها

 

عادت به بازی کردن با موها: این مساله یک وضعیت روانی خاص است که باید ابتدا مشکل روانی را بر طرف کرد.

نحوه تشخیص ریزش مو و آزمایش های تایید ریزش مو:
تست کشیدن مو: برای تایید ریزش غیر طبیعی مو و بررسی شدت آن حدود 100-50 تار مو را با انگشتان گرفته ملایم بکشید. در حالت طبیعی 5-4 تار مو کنده می‌شود. اگر بیشتر کنده شود ریزش مو غیر طبیعی است.

تست تریکوگرام: روش دقیق برای بررسی نوع ریزش مو بررسی ریشه 100- 50 تار مو زیر میکروسکوپ می‌باشد.

بررسی آزمایشگاهی ریزش مو
در بیماری که با ریزش موی منتشر مراجعه کند، بر اساس شرح حال و سابقه،  اگر مشکوک به بیماری زمینه‌‌‌‌‌‌ای باشد آزمایشات از نظر کم خونی،  مشکلات تیروئید و … انجام می‌شود. و بر اساس بقیه انواع ریزش مو آزمایشات تاییدی آنها انجام می‌شود.

هفت دشمن مو

پیشگیری از ریزش مو
ریزش مو-در مورد پیشگیری از ریزش مو باید یادآورشد که بعضی از ریزش موها که ارث در آنها تاثیر زیادی دارد، از جمله طاسی مردانه،  با هیچ روشی نمی‌توانیم جلوی ریزش مو را بطور کامل بگیریم. فقط می‌توانیم با رعایت نکات زیر پیشرفت ریزش مو را کند کنیم. کارهایی که برای پیشگیری از ریزش مو می‌توانیم انجام دهیم عبارتند از:

* رعایت نکات بهداشتی مو،  جلوگیری از چرب شدن زیاد مو،  شستشوی صحیح مو و استفاده از شامپوهای ملایم.

* برطرف کردن عوامل تشدید کننده ریزش مو مثل افسردگی و استرسهای روحی که تاثیر زیادی در ریزش مو دارد و یا کم خونی و …

* رعایت نکات تغذیه‌ای، کاهش نمک مصرفی، ‌ حذف یا محدود کردن مصرف اسید چرب اشباع،  کاهش مصرف آجیل،  شکلات،  غذاهای سرخ کردنی و پرادویه و مصرف فراوان آب،  سبزی و میوه تازه می‌تواند در جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش مو مفید باشد.

* پرهیز از مصرف بی رویه نمک و شیرینی،مصرف میوه‌جات و سبزیجات و پرهیز از رژیم غذایی سخت، چاقی

هفت دشمن مو

درمان ریزش مو
درمان ریزش مو-درمان ریزش مو بر اساس علت آن می‌باشد برای مثال استفاده از مینوکسیدیل وفیناستراید در ریزش موی مردان،  در ریزش موی تریکوتیلوماینا درمان اختلالات روانی، در صورت وجود علل زمینه‌ای،  باید برطرف شود. یکسری درمان کلی هم بصورت تجربی در همه موارد استفاده می‌شود از جمله قرص ویتامین ب- کمپلکس و قرصهای آهن و هماتینیک و قرص های سولفات روی.

هفت دشمن مو

مطالب مرتبط